Aanstekelijk enthousiasme
In juni 2024 stapte Eva van Dijk over van een Rotterdams ziekenhuis naar Parnassia Groep. Ze werkt als marketing- & communicatieadviseur voor PsyQ. In die functie is Eva samen met andere collega’s onder andere verantwoordelijk voor de reputatie van het merk onder de doelgroepen van PsyQ.
Eva: “Wat willen wij als organisatie uitstralen? Waarom zou iemand bij PsyQ moeten komen werken en niet bij een andere organisatie? Daar maak ik een goede vertaling van, bijvoorbeeld voor een wervingscampagne op social media. Wij maken voor PsyQ gebruik van LinkedIn, Facebook en Instagram en dan kijk je echt: oké, wat vertellen we daar, zodat mensen ons merk gaan herkennen en zich ermee willen verbinden.”
Om de verhalen te vinden die ze via social media kan delen, gaat Eva de organisatie in. “Ik ben zelf geen zorgprofessional, daarom voer ik gesprekken met collega’s op verschillende afdelingen. Voor arbeidsmarktcommunicatie werk ik nauw samen met de recruiters. Zij spreken heel de dag door kandidaten en hebben dus goed gevoel bij wat zij belangrijk vinden.”
Samenwerken in een klantteam
Eva werkt bij Marcom in het klantteam voor PsyQ, samen met onlinespecialisten Jarno en Charley die zich bezighouden met de website en social media. “Ik ben de enige communicatieadviseur op PsyQ, dat geeft veel vrijheid, en tegelijk werk ik veel samen met Jarno en Charley. Ook heb ik overleggen met directieleden en het bestuur. En verder is het afhankelijk van het onderwerp, daar zoek ik dan contact over met de desbetreffende collega’s of zij vinden mij.”
Meer dan een postertje
“De kracht van communicatieadviseurs is dat we een brede blik hebben”, vindt Eva. “Wij zijn de ogen en oren van het zorgmerk, voelen goed aan wat er binnen en buiten de organisatie speelt en wat dat betekent voor de organisatie. We houden continu onze doelgroepen in het oog: voor wie doen we het, wat is het doel, wat gaan we ermee bereiken? Dat vind ik echt de meerwaarde van ons vak, dat je werkt vanuit de behoeften van je doelgroepen.
Plus de kennis die we hebben. Hoe bouw je aan de reputatie van je merk en wat is imago precies? Welke stappen moet je zetten om een negatief imago om te buigen? Dat vraagt wat meer dan alleen een postertje ophangen. Een goede adviseur schiet niet meteen in de uitvoering, maar neemt mensen mee in een advies. Met het beperkte budget dat we vaak hebben, welke acties hebben dan de meeste impact? Daar ligt in mijn ogen onze meerwaarde.”
Aanstekelijk enthousiasme
Omdat ik nieuw ben, heb ik een frisse blik en breng ik een nieuw enthousiasme mee. Zo ben ik samen met Jarno bezig om de website van PsyQ aan te pakken. Die is vormgegeven voor desktopcomputers, terwijl 70-80% van de bezoekers de website op een mobiele telefoon bekijkt. Dat heeft consequenties voor de manier waarop je de informatie aanbiedt. We willen bovenaan blijven staan in Google en we willen dat onze teksten begrijpelijk zijn voor alle lagen van de samenleving. Een enorme klus, maar je ziet wel snel verschil. Daar ben ik best wel trots op.”